Aprofitant que el dia 22 de desembre és el sorteig especial de la Loteria de Nadal i que sempre acabem el dia cantant la melodía que interpreten els nens del col·legi de San Ildefonso aprofitarem i aprendrem algunes cosetes que pertanyen als àmbits de la comunicació i les matemàtiques. Però sense adonar-mos també estarem aprenent, música, ritme.
Aprendrem principalment els números cardinals i treballarem la separació de síl·labes. Per a aquesta sessió hem demanat assessoria a Josep Vidal qui ens ha aportat molt de material per adquirir els coneixements teòrics necessaris per a treballar de manera pràctica amb els joves de Noves Oportunitats.
LOTERIA DE NADAL
Característiques de la cançoneta de la Lotería del sorteig de Nadal:
Forma: Pregunta/ resposta (A / B). Frase A: Canta número. Frase B: Resposta: Canta premi.
Melodía : Intervals característics. 2ª M ascendent i 3ª m descendent.
La 3ªm descendent en psicoacústica és l'interval més agradable a l'oïda. La melodía es compón d'una nota repetida. LA 2ª ascendent marca la separació entre les centenes i les unitats. La 3ª m desc. marca el final de cada frase.
Tonalitat: Frase B puja un semitó respecte de frase A (Dona contrast i puja la intensitat). Si es tracta d'un premi gran, puja cromàticament un semitó la melodía (més enfasi).
Ritme: Basat en corxeres, amb negres com a separació. La gràcia està en adaptar la melodía, segons el número que surt, per a que caigue el temps fort de la síl.laba en el temps fort del compàs. Per això utilitza els recursos de la síncopa i la anacrusa, segons siga necessari.
https://youtu.be/fAougifraew? t=52
Aprendrem principalment els números cardinals i treballarem la separació de síl·labes. Per a aquesta sessió hem demanat assessoria a Josep Vidal qui ens ha aportat molt de material per adquirir els coneixements teòrics necessaris per a treballar de manera pràctica amb els joves de Noves Oportunitats.
LOTERIA DE NADAL
Característiques de la cançoneta de la Lotería del sorteig de Nadal:
Forma: Pregunta/ resposta (A / B). Frase A: Canta número. Frase B: Resposta: Canta premi.
Melodía : Intervals característics. 2ª M ascendent i 3ª m descendent.
La 3ªm descendent en psicoacústica és l'interval més agradable a l'oïda. La melodía es compón d'una nota repetida. LA 2ª ascendent marca la separació entre les centenes i les unitats. La 3ª m desc. marca el final de cada frase.
Tonalitat: Frase B puja un semitó respecte de frase A (Dona contrast i puja la intensitat). Si es tracta d'un premi gran, puja cromàticament un semitó la melodía (més enfasi).
Ritme: Basat en corxeres, amb negres com a separació. La gràcia està en adaptar la melodía, segons el número que surt, per a que caigue el temps fort de la síl.laba en el temps fort del compàs. Per això utilitza els recursos de la síncopa i la anacrusa, segons siga necessari.
https://youtu.be/fAougifraew?
Al pasar de pessetes a Euros, al ser xifres menors, es redueix el text a cantar, i per tant la melodía s'empobreix molt.
Si ens fixem en com van cantar el gordo l'any passat:
La part A sóna molt bé (és un número llarg).
Pero el premi
deixa la melodía reduïda al motiu melòdic principal.
Segueix aprofitant els intervals melòdics característics (2ª Major i 3ª menor).
Rítmicament, al fer coincidir els accents del text amb les parts fortes del compàs, l'antic compàs de 3/4 es converteix ara en un 2/4.
Al cantar la frase A en 3/4 i la B en 2/4, es nota que no acaba de lligar la melodía al complet, no queda natural.
L'empobriment de la melodía al passar de pessetes a Euros, es posa de manifest quan canten la pedrea.
No és el mateix cantar: "Ciento cincuenta mil pesetas" que "mil euros".
Es perd la figuració rítmica, la síncopa, i el canvi de compàs necessari per a fer caure els accents forts del texte amb la primera nota del compàs, resultant una monotona línea melòdica descendent de tres notes.
Font: Josep Vidal
josepamposta@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada